Wednesday, 30 September 2015

Sebiru Warna Langit ( Bahagian 5)



Bahagian 5




Aku tersenyum sendiri melihat kertas ujian milik Ammar, 67 markah. Peningkatan yang amat drastik dari hanya 18 markah untuk ujian bulan lepas. Nampaknya dia benar-benar belajar bersungguh-sungguh sepanjang bulan ni. Aku meletakan semula kertas ujian milik Ammar itu. Aku melepaskan keluhan berat. Sudah seminggu berlalu dan tindakan Ammar menjauhkan diri dari aku memang sedikit sebanyak telah meredakan sedikit khabar angin yang bertiup kencang dulu. Tapi, aku sebenarnya terganggu. Kehadiran Ammar dulu sememangnya menyenangkanku. Aku berasa gembira bila bersama dia. Aku sebenarnya sudah jatuh sayang padanya. Sayang sebagai seorang adik. Ammar sebenarnya telah mengisi kekosongan yang telah ditinggalkan oleh arwah Aeril. Tapi kini, semuanya seakan kembali kepada sedia kala, tempat kosong itu akan kosong semula.

“Cikgu Kamal.” panggil seorang guru. Aku menoleh ke arah guru itu.

“Ya.”

“Tuan Pengetua minta cikgu datang ke pejabatnya sekarang.” ujar guru itu.

“Ha, yalah.” ujarku ringkas. Apa lagi yang Tuan Rahman nak ni. Aku lantas mengatur langkah ke pejabat pengetua. Perlahan aku mengetuk pintu pejabat Tuan Rahman tiga kali.

“Masuk!” arah Tuan Rahman dari dalam. Sempat aku menarik nafas panjang sebelum memulas tombol pintu bilik Tuan Rahman itu.

“Assalamualaikum.” aku memberi salam.

“Waalaikumussalam.” Jawab semua orang yang ada di dalam bilik pengetua itu. Aku sedikit kaget. Ramai rupanya orang yang didalam bilik itu. Aku memandang wajah mereka seorang demi seorang, Cikgu Hanis, dua orang budak nakal yang selalu menimbulkan masalah di sekolah ni, Azmir dan Haris dan, Ammar? Aku sedikit pelik, kenapa mereka semua ada disini, dan yang paling aneh, kenapa Ammar ada disini, apa yang dah berlaku?

“Cikgu Kamal, mari sini.” Panggil Tuan Rahman.

“ke…kenapa ni Tuan?” soalku.

“Cikgu, tadi saya nampak yang Azmir dan Haris sedang memukul Ammar, di belakang dewan besar.” ujar Cikgu Hanis. Aku lantas memandang Ammar. Terdapat kesan lebam pada wajahnya. Aku cemas lantas aku menghampiri Ammar.

“Kamu tak apa-apa Ammar?” soalku sambil meneliti kesan lebam diwajahnya. Tapi aku sedikit hairan, kalau in hanya kes pukul biasa, kenapa aku turut dipanggil?

“Bukan hanya itu sebab saya panggil cikgu kesini.” ujar Tuan Rahman pula. Aku mengerutkan dahi.

“Maksud tuan?” soalku pula.

“Azmir!, Haris! cepat cerita segalanya pada Cikgu Kamal dan minta maaf!”arah Tuan Rahman. Pandanganku teralih pula pada Azmir dan Haris.

“Cepatlah, tunggu apa lagi?!” arah Cikgu Hanis pula tegas.



“Cikgu, kami minta maaf cikgu, kami yang sebarkan cerita tentang…tentang cikgu dan Ammar.” ujar Haris dengan suara tersekat-sekat. Aku tersentak. Biar benar, mereka ni punca segala masalah ni!

“Be..betul cikgu, kami minta maaf, kami janji tak buat lagi.” tambah Azmir pula.

“Kenapa kamu buat semua ni?” soalku pula. Mereka berdua bungkam.

“Saya tak kisah kalau kamu benci pada saya, walaupaun saya rasa, saya tak pernah ada masalah dengan kamu, tapi jangan libatkan orang lain, jangan libatkan Ammar.” ujarku lagi. Mereka berdua masih bungkam.

“jadi macam mana cikgu? apa cikgu nak saya buat pada mereka berdua ni?” soal Tuan Rahman. Aku mengalih pandanganku pada Tuan Rahman pula.

“Macam mana Tuan tahu mengenai benda ni?” soalku pula.

“Saya yang adukan pada Tuan Rahman.” ujar Cikgu Hanis. Pandanganku teralih pula pada cikgu Hanis.

“Tadi saya ternampak mereka berdua ni membawa Ammar ke belakang dewan, jadi saya ikut mereka secara senyap. Mereka memukul Ammar, dan pada masa tu juga mereka telah mengaku perbuatan mereka memfitnah cikgu dan Ammar.” terang Cikgu Hanis. Aku mengarah pandanganku sekali lagi ke arah Azmir dan Haris yang tertunduk sejak tadi.

“Terpulanglah Tuan nak hukum mereka macam mana, saya serahkan segalanya pada Tuan.” ujarku pula. Tuan Rahman mengangguk.

“Baiklah, kamu berdua akan saya gantung selama seminggu mulai esok!!” ujar Tuan Rahman tegas.



Aku berjalan berdua balik ke bilik guru bersama Cikgu Hanis.

“Terima kasih ya Cikgu.” ujarku.

“eh, kenapa nak berterima kasih pulak ?”

“yelah, cikgu dah tolong bersihkan nama saya dan Ammar.” ujarku.

“Tak perlu berterima kasihlah Cikgu, ini juga sebahagian dari tugas dan tanggungjawab saya sebagai salah seorang ahli jawatankuasa Lembaga Disiplin sekolah ni. Lagipun, budak Azmir dan Haris tu memang dah melampau. Memang dah tiba masanya mereka tu menerima hukuman. Itupun nasib baik saya ternampak. Kalau tak, kes ni memang tak selesai lagi.” terang Cikgu Hanis. Aku tersenyum pada Cikgu Hanis.

“Cikgu, kalau saya tanya sikit, cikgu jangan marah tau.” ujar Cikgu Hanis perlahan.

“Apa dia cikgu?”

“Cikgu nampak ambil berat betul pasal Ammar tu kan. Sebenarnya, apa hubungan cikgu dengan dia?” soal Cikgu Hanis sedikit takut-takut. Aku tergelak kecil dengan soalan Cikgu Hani situ.

“Cikgu pun fikir saya macam tu ke?” soalku kembali.

“eh, taklah, bukan macam tu, saya…”

“dulu saya ada seorang adik lelaki, perangai dia lebih kurang sama dengan Ammar tu. Tapi, dua tahun lepas dia terlibat dalam satu kemalangan, dan meninggal dunia. Ammar tu dah banyak buat saya teringat pada arwah adik saya tu. Senang cerita sebenarnya, saya dah anggap Ammar tu macam adik saya sendiri, dan saya sayangkan dia, macam adik kandung saya sendiri.” terangku panjang lebar. Aku kemudian melepaskan satu keluhan berat.

“Kenapa cikgu? saya tersinggung perasaan cikgu ke?” soal Cikgu Hanis sedikit risau.

“Tak lah, sebenarnya, sejak kes ni mula timbul minggu lepas, Amamr dah jauhkan diri dari saya, dulu boleh kata hampir setiap malam dia akan datang rumah saya untuk betanya itu ini tentang pelajaran, tapi sekarang, nak tegok batang hidung dia pun susah.” luahku.

“Jadi cikgu rindu pada dia?” soal Cikgu Hanis pula.

“memang saya rindu, tapi sebenarnya, saya rasa bersalah pada dia. Dia sebenarnya buat macam tu demi saya. Dia tak nak saya terganggu dengan fitnah tu. Tulah sebab dia jauhkan diri dari saya.” cerita ku.

“Ammar tu memang baikkan cikgu, hati dia sungguh mulia.” ujar Cikgu Hanis lembut. Aku memandang Cikgu Hanis sambil tersenyum. Benar katanya, Ammar memang mempunyai hati yang sungguh mulia.



Tuk..tuk..tuk…pintu kelas 3B diketuk, aku yang sedang menulis nota di papan putih melihat ke arah pintu. Cikgu Hanis ! aku tersenyum ke arahnya.

“Cikgu, boleh saya berjumpa dengan Ammar sekejap?” soal Cikgu Hanis. Aku mengerutkan dahi. Kenapa?

“Ammar!” panggilku. Ammar lantas berdiri dan bergerak ke arah pintu mendapatkan Cikgu Hanis. Cikgu Hanis membawa Ammar sedikit jauh dari pintu.

“Baiklah yang lain, sambung salin nota ni.” arahku pada pelajar-pelajar lain dalam kelas. Dalam pada itu, mataku tak lari dari melihat Ammar dan Cikgu Hanis. Jelas, riak wajah Ammar berubah sebelum mutiara-mutiara jernih mula jatuh dari matanya. Aku Hairan. Aku lantas berhenti menulis nota dan menghampiri Cikgu Hanis dan Ammar. Ammar lantas masuk semula ke dalam kelas dan mengemas barang-barangnya.

“Kenapa Cikgu?” soalku pada Cikgu Hanis.

“Tadi, pihak hospital telefon, nenek Ammar, dah meninggal pagi tadi.” ujar Cikgu Hanis tenang. Aku terkesima.

“Innalillahi Wainnalillahi rojiun.”ucapku.

“Cikgu nak ikut ke hospital ke?” soal Cikgu Hanis.

“ha, boleh juga.” balas ku. Aku lantas masuk semula ke dalam kelas.

“Kelas, Cikgu ada kecemasan sikit, jadi kelas kita sampai disini saja.” ujarku. Keadaan kelas mula sedikit hingar bingar. Masing-masing dalam keadaan ingin tahu. Aku lantas mengemas barang-barangku.

“Ammar.” panggilku. Ammar memandangku. Matanya sudah penuh dengan air mata.

“Saya Hantar.”ujarku. Ammar mengangguk perlahan.



Orang ramai sudahpun mula meninggalkan tanah perkuburan ini, bacaan talkin baru sahaja selesai. Hanya tinggal Ammar, aku, Mak Som dan suaminya Pak Hasan di tanah perkuburan ini. Aku menghampiri Pak Hasan dan Mak Som yang berdiri tidak jauh dari pusara nenek Ammar. Ammar duduk berteleku di sebelah pusara neneknya itu.

“Kasihan budak tu, tinggal sebatang kara.” ujar Pak Hasan lembut. Aku mengangguk bersetuju. Mak Som mengesat air matanya.

“Dengan siapa dia nak tinggal lepas ni?” soal Mak Som pula. Pak Hasan melepaskan keluhan berat.

“Tak apalah, Pak Hasan dan Mak Som baliklah dulu, biar saya temankan Ammar kat sini. Nanti saya bawa dia balik.” ujarku lembut.

“betul ke ni? tak susahkan cikgu ke?” soal Pak Hasan pula.

“tak susah pun, Pak Hasan dan Mak Som baliklah dulu ya.”

“kalau dah Cikgu cakap macam tu, yelah, kami balik dulu, banyak benda nak siapkan untuk tahlil malam ni.” ujar Pak Hasan lagi. Aku mengangguk.

“Kami balik dulu ya cikgu.” ujar Mak Som pula, aku tersenyum sambil melihat mereka mula meninggalkan tanah perkuburan ini. Pandanganku kualih pula pada Ammar. Perlahan aku menghampirinya. Aku berdiri dibelakangnya.

“Cikgu..”panggil Ammar. Aku lantas duduk disebelahnya. Aku mengusap belakangnya perlahan.

“Cikgu….nenek…..nenek…dah pergi…” ujar Ammar dalam esak tangis. Aku jadi sebak melihatnya. Aku tahu betapa sayangnya dia pada neneknya ini.

“Nenek dah pergi….nenek dah tinggalkan saya…nenek tinggalkan saya seorang-seorang…”ujar Ammar lagi. Airmatanya makin galak mengalir.

“saya dah tak ada sesiapa cikgu…..nenek dah tinggalkan saya.”ujar Ammar lagi. Air mataku mula mengalir. Aku lantas menarik bahu Ammar menghampiriku. Tubuh kecil Ammarku peluk erat.

“Saya ada disini, kamu bukan seorang-seorang, saya ada…” aku cuba memujuknya. Ammar diam. Namun air matanya masih terus mengalir. Riak wajah cerianya hilang entah kemana, senyuman manis dibibirnya juga tak kelihatan lagi. Ammar menangis semahunya dalam dakapanku. Seakan dia melepaskan segala kesedihan yang dipendam dalam hatinya. Aku mengusap lembut belakang Ammar. Masyaallah, ya Allah, tabahkanlah hati anak ini ya Allah. Lantas aku teringat permintaan arwah nenek Ammar ketika ku melawatnya di hospital tempoh hari.

“Cikgu, mak cik tahu permintaan mak cik ni menyusahkan cikgu, tapi mak cik rasa cikgulah orang terbaik untuk jaga Ammar tu nanti, cikgu, mak cik minta tolong, kalau terjadi sesuatu pada mak cik, tolong jaga Ammar ya. Dia dah tak ada sesiapa lagi. Tolong ya cikgu..”

Kata-kata itu terngiang-ngiang dalam fikiranku, aku tersenyum sendiri.


‘ Mak Cik, saya berjanji saya akan jaga Ammar macam darah daging saya sendiri.’ ucapku didalam hati.



Bersambung....



p/s: minggu depan aku ad interview lagi....korang doakan aku ye...penat dah pergi interview ni...dapat kerjenya tidak juga...hmmmm....





8 comments:

  1. Wow, makin menarik cerita ni.. gud luck untuk interview.. interview bnyak kali kalau x berjaya jangan putus asa buat yg terbaik.. insya allah ada rezeki nanti,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi satu, penting pandang mata orng yg interview.. be confident.. kaji latar belakang company.. proper dress.. jangan lupa bca doa.. insya allah..

      Delete
  2. nice. sedihnye cite. join nangis skali ngan ammar. huhu. good luck annas for next week interview. cpt2 dpt keje n troskn bekarya.

    ReplyDelete